AcasaSfatul mediculuiMasuri de preventie a bolilor cardiovasculare in practica clinica

Masuri de preventie a bolilor cardiovasculare in practica clinica

Masuri de preventie a bolilor cadriovasculareBolile cardiovasculare reprezinta principala cauza de deces prematur in Europa. Ele sunt o cauza importanta de invaliditate si contribuie la cresterea costurilor din sistemul sanitar. Aterosceroza ce sta la baza aparitiei bolilor cardiovasculare se dezvolta insidios, pe parcursul mai multor ani, si este de obicei avansata in momentul aparitiei simptomatologiei. Aparitia in masa a bolilor cardiovasculare se coreleaza strins cu stilul de viata si factorii de risc fiziologici si biochimici modificabili. S-a demonstrate ca modificarea stilului de viata si a factorilor de risc reduce mortalitatea si morbiditatea prin boli cardiovasculare, in special la pacientii cu risc crescut.

In acest sens toti fumatorii trebuie incurajati in mod profesionist sa renunte definitive la tutun. Strategia de renuntare la fumat trebuie sa include consiliere, tratament de substitutie nicotinica si interventii farmacologice.

Greutatea corporala crescuta este asociata cu cresterea mortalitatii si morbiditatii totale si cardiovasculare prin cresterea tensiunii arteriale si a colesterolemiei, reducerea colesterolului HDL si cresterea riscului de aparitie a diabetului zaharat.

Scaderea ponderala este recomandata tuturor persoanelor supraponderale si obeze, si de asemenea femeilor cu circumferinta taliei peste 88cm si barbatilor cu circumferinta taliei peste 102cm.Reducerea aportului caloric total si exercitiile fizice regulate sunt esentiale in controlul greutatii.

Orice crestere a nivelului de activitate fizica are efecte pozitive asupra sanatatii, exercitiul fizic de intensitate moderata timp de 30 de minute zilnic va reduce riscul cardiovascular si va imbunatatii conditia fizica.

In ceea ce priveste dieta trebuie consumata o varietate larga de alimente cu ajustarea aportului caloric pentru prevenirea excesului ponderal.Trebuie incurajat consumul de fructe, legume, cereale si paine integrala, peste, carne slaba, produse lactate degresate. Grasimile saturate trebuiesc inlocuite cu grasimi polinesaturate de origine vegetala si marina. Lipidele totale trebuiesc reduse la <30% din aportul energetic, iar din totalul lipidic grasimile saturate nu trebuie sa depaseasca o treime. Trebuie de asemenea descurajat consumul de sare prin evitarea adaugarii de sare in timpul mesei si la gatit si prin alegerea unor alimente proaspete sau congelate nesarate. De asemenea trebuie descurajat consumul excesiv si zilnic de alcool.

In masura in care este posibil se va evita stresul la locul de munca si la domiciliu.

Emotiile negative precum depresia, anxietatea si ostilitatea nu fac bine nimanui si reprezinta totodata un obstacol in calea schimbarii stilului de viata.

Dupa cum bine stim cu totii, este mai usor sa previi decat sa tratezi !

 

Felicitare